Per: Edgar Gonzàlez
A la majoria de nens i les nenes els agraden els contes, i, sobretot, la lectura d’un conte just abans d’anar a dormir. Però alguna vegada ens hem plantejat quins avantatges educatius i terapèutics poden tenir els contes?
Autors com Brettelheim o S. Bryant donen una gran importància als contes com a factors que ajuden al desenvolupament maduratiu i sociològic del nen. Per a d’altres, com Brasey (1999), els contes són guies pràctiques destinades a desvetllar els grans principis que governen la vida i l’evolució humana sota una aparença de relat infantil. És a dir, que a través dels contes transmetem missatges educatius als nostres fills.
Els contes ajuden a crear guions imaginaris, i potencien la imaginació i la creativitat. A més, proporcionen un espai al receptor des d’on pot crear els seus propis personatges, els seus paisatges mentals, etc. Per altra banda, també afavoreixen el desenvolupament del simbolisme, fan mantenir l’atenció i ajuden a millorar l’autoestima i a practicar la seqüenciació de successos dins d’un entorn previsible.
Explicar un conte abans d’anar a dormir va més enllà de ser només una lectura compartida i es transforma en un ritual on practicar una forma de relacionar-se diferent, que permet introduir nous conceptes, emocions i comportaments. Un dels aspectes fonamentals d’aquest ritual és que situa tots els membres que hi participen en un mateix pla, creant una nova experiència col·lectiva i aportant noves perspectives compartides, segons Selvini (1977). La situació creada permet harmonitzar els temps individuals i col·lectius fins i tot introduint noves seqüències de comportament.
Així que…. avui m’explicaràs un conte?