L’assistència a classes de música i el conseqüent aprenentatge musical promouen la neuroplasticitat cerebral i suposen una millora en les habilitats lingüístiques en infants en contextos de risc social, segons demostra una investigació americana recent publicada a la revista Frontiers in Psychology.
La recerca es va dur a terme amb nens i nenes del primer cicle d’Educació Primària d’escoles públiques de Los Ángeles (EEUU). Els investigadors van realitzar un seguiment durant dos anys dels alumnes que assistien al Harmony Project, un programa que ofereix educació musical (llenguatge musical, cant i pràctica instrumental) a infants nascuts en entorns familiars de baix nivell socioeconòmic. Per a l’avaluació es van emprar les mesures de fluïdesa lectora i tècniques de neuroimatge (potencials evocats); també es va demanr al professorat el registre de l’assistència a classe i el nivell de participació de l’alumnat.
Els resultats obtinguts en aquest estudi aporten evidencien la relació directa i positiva entre l’assistència i participació a les classes de música amb un millor processament del llenguatge. En concret, s’observa que els alumnes amb més implicació a les classes obtenen millors resultats en les tasques d’atenció i discriminació auditiva i una major fluïdesa lectora. Els autors conclouen que l’experiència activa i significativa amb la música i els seus elements (ritme, melodia i harmonia) facilita i promou la comunicació, l’aprenentatge i estimula canvis en l’organització cerebral.
Les investigacions han demostrat de forma consistent que els infants provinents d’entorns socials desfavorits constitueixen una població de risc per un incorrecte desenvolupament del llenguatge i fracàs escolar, ja que tenen menys oportunitats d’estar exposats a un vocabulari ric i variat, i a les estructures sintàctiques complexes que calen per desenvolupar unes bones habilitats lingüístiques. Malgrat això, els resultats obtinguts en aquest estudi mostren que projectes d’intervenció social a través de l’educació musical poden contrarestar alguns efectes de la privació sensorial prèvia, i a més a més potenciar altres àrees d’aprenentatge i desenvolupament com són la sensibilitat artística, l’expressivitat, la creativitat o el treball en equip. La música és un potent recurs de comunicació, enriquiment i gaudi; emprem-lo!
Article de referència
Kraus, N., Hornickel, J., Strait, D.L., Slater, J. & Thompson, E. (2014). Engagement in community music classes sparks neuroplasticity and language development in children from disadvantaged backgrounds. Frontiers in Psychology, 5:1403,