Un article publicat recentment a la revista científica Proceedings of the National Academy of Sciences (PANS) demostra que el cervell reconeix l’idioma matern malgrat haver deixat d’estar exposat al mateix. Aquest treball, liderat per un grup d’investigadors de la McGill University i la Université de Montréal de Canadà, és el primer estudi realitzat en persones procedents d’adopció internacional que proporciona evidència empírica de l’establiment primerenc de les bases neurals del llenguatge i el seu manteniment al llarg del temps.
En l’estudi s’han comparat els resultats en una tasca de discriminació fonètica obtinguts per tres grups de participants: un grup d’infants nascuts a la Xina i adoptats abans dels 3 anys d’edat per part de famílies canadenques de parla francesa (monolingües en francès), un grup d’infants amb el xinès com a llengua materna i el francès com a segona llengua (bilingües xinès-francès), i un grup d’infants nascuts i criats a Canadà (monolingües en francès). La investigació mostra que el grup d’adoptats manté representacions neurals de la seva llengua materna malgrat perdre funcionalment l’idioma i no tenir-ne un record conscient. En concret, els resultats de les ressonàncies magnètiques funcionals (RMf) realitzades evidencien que els seus patrons neurològics coincideixen amb els observats en els bilingües xinès-francès, que havien tingut una exposició continuada al xinès des del naixement, i difereixen dels francòfons monolingües, que mai han estat exposats al xinès; els dos primers grups presentaven una activació del gir temporal superior esquerre/pla temporal, mentre que el tercer grup no presentava activació en aquesta zona sinó en el gir temporal superior dret.
Aquest estudi ha permès conèixer, per primera vegada, la persistència a nivell neurològic d’un llenguatge “perdut/oblidat”. Això posa de manifest la necessitat de conèixer millor la naturalesa de les experiències lingüístiques primerenques, ja que aquestes influeixen en el processament neuronal, en etapes posteriors del desenvolupament (o de forma indefinida i permanent, potser).
Article de referència
Pierce, L.J., Klein, D., Chen, J., Delcenserie, A., & Genesee, F. (2014). Mapping the unconscious maintenance of a lost first language. Proceedings of the National Academy of Sciences. doi:10.1073/pnas.1409411111