Per: Marta Reinoso
Aquesta és una gran pregunta que tots ens formulem amb freqüència, i també la ciència prova de donar-hi resposta. El projecte Children’s Worlds (Els mons dels infants), impulsat per la Fundació Jacobs de Suïssa i presentat recentment al Parlament Europeu, té per objectiu fer una aproximació a la realitat dels infants per donar informació sobre els seus nivells de benestar i qualitat de vida. Aquest treball recull els principals resultats de l’enquesta realitzada a més de 53.000 nens i nenes d’entre deu i dotze anys de quinze països diferents (Alemanya, Algèria, Colòmbia, Corea del Sud, Espanya, Estònia, Etiòpia, Israel, Nepal, Noruega, Polònia, Regne Unit, Romania, Sud-àfrica i Turquia). Es presenten dades de diferents àmbits: família, amics, escola, lloc de residència, diners i pertinences, ús del temps lliure, coneixement dels propis drets, felicitat i satisfacció amb la vida. Es tracta, doncs, de l’estudi més complet i detallat que s’ha elaborat mai a escala internacional sobre la vida dels infants des de la seva pròpia perspectiva; a Espanya, el projecte ha estat liderat per l’equip del Dr. Ferran Casas de la Universitat de Girona.
Els resultats obtinguts són en general positius: la majoria dels infants valora molt satisfactòriament el global de la seva vida (puntuacions mitjanes vora 9 sobre 10). S’aprecien algunes diferències en funció del país: en general, els infants de Romania, Colòmbia i Turquia obtenen els majors nivells de satisfacció en tots els àmbits estudiats, mentre que els majors nivells d’insatisfacció són per al Regne Unit, Corea del Sud i Sud-àfrica.
Destaquen també les elevades puntuacions obtingudes a Algèria, Etiòpia i el Nepal en relació amb la satisfacció dels nens i les nenes amb la seva vida com a estudiants; i, per altra banda, les baixes puntuacions obtingudes a Noruega, el Regne Unit i Corea del Sud respecte a la satisfacció amb el propi cos i l’autoconfiança. No s’ha observat cap correlació significativa entre la satisfacció dels nens i les nenes amb les seves vides i els béns materials, fet que mostra com el nivell de desenvolupament d’un país no determina per se la felicitat de la població infantil.
Per àmbits, s’aprecien diferències considerables en alguns països. Així, Algèria ocupa les primeres posicions en satisfacció relativa a la vida familiar i la vida escolar, però està a la cua en satisfacció relacionada amb els amics i les possessions materials; i Alemanya està al capdamunt del rànquing en la dimensió d’amistats, però a la cua en el grau de satisfacció amb el lloc de residència i la vida estudiantil. No obstant això, tot i la rellevància dels resultats, els autors de l’estudi assenyalen la necessitat de ser cautelosos a l’hora de comparar dades recollides en diferents idiomes i contextos culturals.
En la recerca també s’ha analitzat l’existència de possibles diferències en funció de l’edat i el sexe. Així, i de manera consistent en tots els països, s’aprecia que el grup de nens i nenes de dotze anys presenta nivells de satisfacció general significativament inferiors als obtinguts per al col·lectiu de deu anys. Aquesta tendència és especialment marcada en àmbits referits a l’escola i la pròpia identitat, i és coherent amb el període d’intensa transformació i incertesa que representa l’adolescència. D’altra banda, s’observa que les nenes manifesten una major satisfacció escolar i menor satisfacció corporal que els nens, encara que aquestes diferències sols són significatives en alguns països (Corea del Sud, Estònia, Alemanya, Noruega, Polònia i el Regne Unit), i els investigadors assenyalen la necessitat de seguir aprofundint en aquesta qüestió en futurs treballs.
Les enquestes són un instrument molt valuós per obtenir una visió més propera i subjectiva dels infants i joves sobre diferents aspectes que els afecten de manera directa. Ara que tornem a reprendre l’activitat després del parèntesi de les vacances… tinguem les seves opinions ben presents i gaudim compartint estones amb els nostres. Bon inici de curs!
Article de referència
Rees, G. i Main, G. (ed.) (2015) Children’s views on their lives and well-being in 15 countries: An initial report on the Children’s Worlds survey, 2013-14. York, Regne Unit: Children’s Worlds Project (ISCWeB).