Ensenyar és la professió de la qual depenen totes les altres professions
Linda Darling-Hammond a El dret d’aprendre
Amb aquesta pregunta s’obre el fil conductor d’aquest article, que tracta d’oferir una visió de la tasca docent al més holística, justa i exhaustiva possible. Diuen que els nens són el futur, peròa quines exigències han de fer front els que s’ocupen del futur dels nostres nens i nenes?
Linda Darling-Hammond, experta nord-americanaen educació, parla de la «cistella de coneixements» per fer referència a aquest conjunt de competències docents que porten el docent a ser capaç d’entendre com aprenen els seus alumnes i com aprenen de manera diferent. Mestres i professors necessiten saber com es du a terme el desenvolupament social, emocional, acadèmic, moral i psicomotor, i com interactuen entre sitotes aquestes dimensions del desenvolupament infantil i juvenil. Necessiten entendre la relació entre l’emoció i l’aprenentatge. Perquè la neurociència ens recorda constantment que només aprens realment quan estàs emocionat o interessat (Mora, 2016). El conjunt d’emocions té un paper definitiu en la manera com l’alumne s’enfronta a les exigències escolars: pot ser que t’agradin els teus professors, però per exemple,si tens por, si creus que algú et criticarà o estereotiparà, aprendràs menys. Tot això ha de ser entès pels mestres.
Els mestres també necessiten saber com construir un pla d’estudis que porti els nens i les nenes des del punt on sigui que estiguin fins als objectius curriculars que marca la seva etapa educativa. Però el repte aquí és queaquests objectius curriculars no siguin rígids ipermetin al professor adequar-se a les necessitats i competències dels seus alumnes. En aquest sentit, els professors també necessiten entendre l’avaluació: una avaluació que vagi més enllà de la qualificació en un examen, que realment reflecteixi com l’estudiant està aprenent i anar més enllà, ensenyant a aquest últim habilitats de metacognició per ajudar-loa revisar la seva pròpia feina i així poder millorar.
D’altra banda, una altra de les premisses fonamentals dels discursos pedagògics dels experts en educació és el repte amb què s’enfronten els docents en acceptar que han d’ensenyar per al futur. Memoritzar informació i plasmar-la en una prova no prepara per a les exigències d’un món de caràcter cada vegada més canviant. De fet, ningú discuteix el fet que els nostres alumnes hauran de treballar amb coneixements que encara no s’han descobert i amb tecnologies que encara no s’han inventatper resoldre grans problemes que encara no hem pogut resoldre. Per tant, la metodologia docent ha d’estar vertebrada per unes competències dirigides a la resolució de problemes, al treball cooperatiu per trobar una solució consensuada, provar-la, avaluar-la, revisar-la i poder generar el seu propi progrés en l’aprenentatge.
Tal com Darling-Hammond remarca, estem davant d’un tipus d’exigències molt diferents de les conegudes fins ara que demana d’un tipus d’educació diferent. No vol dir que els fets desapareguin. No vol dir que desaparegui l’ensenyament d’un currículum estructurat. Però sí vol dir que la maneracom s’aborda el currículum ha d’estar molt més enfocada a aquest tipus de preguntes que a simplement llegir el capítol i respondre les preguntes al final del llibre.
La investigació educativa descriu l’ensenyament com una activitat complexa caracteritzada per la simultaneïtat, la multidimensionalitat i la imprevisibilitat (Jackson, 1968; Lortie, 1975; Clandinin, 1986). En aquest sentit, el paper del professor sens dubte s’articula com a peça clau (que no protagonista) d’un engranatge amb més exigències que recursos, amb més diversitat que veritats universals i amb una de les expectatives socials més altes socialment que podem trobar al món professional.
Què esperem, doncs, dels nostres professors? Els experts en educació ens donen una sèrie de claus per avaluar els estendards de qualitat dels nostres docents.
La realitat de l’aula… Cada hora i cada dia, els professors han de fer malabarismes davant la necessitat de crear un entorn segur i de suport per a l’aprenentatge, pressionats pel rendiment acadèmic, la necessitat de satisfer la individualitat de cada estudiant i les demandes grupals, així com per portar endavant múltiples itineraris de treball, de manera que tots els estudiants, en moments diferents del seu aprenentatge, puguin avançar i cap es quedi endarrerit.
Realitats com aquestes contradiuen la visió burocràtica de l’educació com una tasca dirigida a un nombre limitat de fites i objectius simples i predeterminats, organitzats en un conjunt seqüencial d’activitats i lliçons uniformes per a tots els estudiants d’una mateixa classe o de classes diferents que els siguin plantejats, en general, sense tenir en compte els subjectes com a persones i individuals.
Donar suport decididament a aquelles condicions que facin possible que l’ensenyament per a la comprensió pugui passar no com una activitat subversiva i extraordinària, sinó com una característica normal de l’experiència escolar de tots els estudiants esdevé, doncs, una necessitat evident a la qual hem de donar resposta.