El joc és present a la vida de l’infant des de molt aviat. S’inicia amb el joc motriu, després apareix el joc simbòlic i finalment el joc reglat, que es desenvolupa a partir dels cinc o sis anys i requereix cert domini del llenguatge i de la norma social (comprendre el reglament, seguir les normes, esperar el torn, cooperar amb el company, etc.).
A més a més, fomenta i desenvolupa el pensament creatiu, la presa de decisions, el disseny d’una estratègia, la concentració, la memòria, la deducció, la flexibilitat cognitiva…
Prova d’això és que recentment la Generalitat de Catalunya ha fet públic que a partir de l’any vinent les escoles catalanes començaran a utilitzar el joc reglat, en aquest cas els escacs, com a eina educativa dins l’horari lectiu. Una bona oportunitat per canviar metodologies d’aprenentatge que normalment tendeixen a ser seqüencials, ordenades, analítiques i lògiques.
I ja que tots juguem des de ben petits en algun moment o altre del nostre temps, aprofitem conscientment les vessants pedagògiques que pot tenir l’acte de “jugar”!
En un joc reglat hi intervenen processos que fomenten un tipus de pensament més expansiu, on generem estratègies úniques i utilitzem habilitats que potser tenim més oblidades. A més a més, ens permeten establir relacions en grup, deduïm i fem inferències segons el context, intentem generar processos alternatius que siguin “poc previsibles” per al contrincant. Utilitzem estratègies diferents de les que emprem en la nostra vida quotidiana. Pensem de manera inusual, original, creativa. L’entrenament d’aquest tipus de pensament pot ser molt útil per a la resolució de problemes del dia a dia, acadèmics, laborals o pragmàtics.
Tots tenim en major o menor grau capacitat creativa, i podem treballar per estimular-la i desenvolupar-la. Utilitzar l’espai de joc, a més de generar moments divertits i d’oci amb els amics o amb els fills, ens pot servir d’entrenament cognitiu i de potenciador del pensament lateral o creatiu.
És per tot això que us animem a utilitzar el joc com a font de desenvolupament i d’aprenentatge, tant a casa com a l’escola.
Així doncs, juguem? Juguem!