Acaben de sortir publicats els resultats d’un estudi que relaciona els processos de lectura i les propietats de format d’un text. Aquest treball forma part d’un projecte de recerca més ampli que ha tingut com objectiu central analitzar la influència del suport digital –i en concret de la hipertextualitat– en el processament, comprensió i posterior recuperació de la informació (veure aquí), i ha estat liderat per la investigadora Anna Soria Andurell de la Universitat de Barcelona.
Específicament, l’estudi ha analitzat les diferències entre la comprensió i el record d’un contingut textual donat presentat de forma lineal i el mateix contingut textual presentat de forma hipertextual, a dos grups d’alumnes de cinquè curs d’educació primària de centres públics del municipi de Badalona. El disseny del present estudi parteix de la hipòtesi que el format hipertextual –en el que els blocs de text estan connectats entre sí per enllaços que formen diferents itineraris per al lector– aporta una nova dimensió a la comprensió lectora, afegint a la pròpia escriptura una estructura en forma de xarxa semàntica que augmenta les possibilitats de relacionar conceptes i idees a mesura que es navega per ella.
Els resultats obtinguts, d’acord amb la hipòtesi plantejada, mostren que el format hipertextual afavoreix la comprensió lectora i la memòria textual a llarg termini, de forma significativa, especialment en aquells nens i nenes amb una alta competència lectora i una alta freqüència de connexió a Internet des de casa. No s’observen, en canvi, diferències en la comprensió lectora i la memòria textual a curt termini en funció d’aquests dos tipus de formats textuals. El temps d’execució de la tasca no influeix en els resultats.
Les troballes d’aquest treball ressalten la importància del format de presentació dels continguts en el procés d’aprenentatge i, alhora, ens alerten dels reptes pedagògics que se’ns plantegen en els contextos d’aprenentatge de la nostra societat actual. És per això que cal que ajudem als nostres nens/es i joves a llegir i escriure, i a relacionar-se i desenvoluparse, en l’era hiperconnectada i digital.
Article de referència
Soria Andurell, A. (2015). Estudio de los efectos del formato hipertextual en la comprensión lectora y la memoria textual en niños de educación primaria. Educación XX1, 18(1), 369-doi: 10.5944/educXX1.18.1.12394