Per: Edgar Gonzàlez
L’adolescència és l’etapa de la vida en què es fa la recerca de la nova identitat, la recerca d’un jo diferenciat de la família. Es busquen nous referents en altres entorns i contextos. Durant aquest procés poden aparèixer conductes de risc que estan determinades per diferents factors.
Quan es parla de factors de risc es parla d’indicadors, característiques i circumstàncies que faciliten que una persona sigui més susceptible que una altra a desenvolupar conductes de risc. Les conductes de risc són conductes que es poden evitar i poden tenir conseqüències negatives per a la salut física i emocional del jove o de la gent del seu voltant.
Els experts (Hawkins i Catalano, 1996) classifiquen els possibles factors de risc durant l’adolescència en aquests paràmetres: factors biològics (herència i genètics), factors familiars, factors socioeducatius (l’escola), factors socio ambientals, la classe social, les amistats, l’atur, els mitjans de comunicació i les drogues.
Davant d’aquesta classificació, reflexionem sobre com algunes situacions poden influir en les conductes dels adolescents.
Factors de risc? Conductes de risc? Sempre ha existit els risc, i sempre n’hi ha. Tots necessitem un punt de risc en les nostres vides. Els reptes ens fan créixer com a persones i ens ajuden a trencar barreres que sense arriscar-nos no seriem capaços de creuar, saltar o fer caure. Els adolescents i joves també s’han d’arriscar, però amb una base i una estructura familiar sòlida i alhora flexible com la plastilina, que els ajudarà a afrontar els reptes d’una etapa clau en el seu desenvolupament.