Blog

Sobre Neurociència cognitiva

Racó Científic

31 July, 2020

L’impacte de la dislèxia en l’edat adulta

4 June, 2020

Trastorns del desenvolupament del llenguatge oral i escrit

12 June, 2019

La neuroeducació i les seves implicacions a l’aula

“Aprendre i generar memòria és simplement el procés de tallar, modelar, donar forma, fer i refer els diagrames de connexió del nostre cervell” (Damasio, 2010, pàg. […]
25 February, 2019

L’exigència del TDAH

El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) afecta aproximadament un 8% de nens al món i persisteix durant l’adolescència i la vida adulta en un […]

Reflexió

18 February, 2020

Una relació especial: pares i professors

12 June, 2019

Jo m’organitzo, tu m’ho recordes

Com podem ajudar els estudiants amb TDAH a mantenir-se organitzats Les aplicacions digitals com Moodle, Google Classroom o Calendar ajuden a organitzar-nos a tots, però poden […]
28 January, 2019

Google for Education

Qui controla la transformació educativa?   Pel títol, sembla que el pes del text anirà dirigit exclusivament cap a Google, però podíem haver substituït la paraula […]
17 December, 2018

ELS LLADRES DE LA NOSTRA ATENCIÓ

Una mica de sentit comú i pedagogia El debat està obert i fa temps que ens preguntem:els mòbils a l’aula:sí o no?; els mòbils com a oportunitats […]

La motxilla dels pares

4 July, 2019

Suggeriments sobre com afrontar l’estiu de manera diferent

L’arribada de l’estiu és el moment que tots els estudiants estan esperant per començar les tan anhelades vacances estivals i deixar de banda, almenys durant uns […]
2 April, 2019

La mort com a part de la vida

Més tard o més d’hora, els nens s’acosten a la realitat de la mort: l’avi, una mascota, el pare d’un amic… Abordar aquest tema amb els […]
24 April, 2018

El cartró es torna tecnològic

Un taller amb menys pantalles en anglès L’ús, l’abús o l’adicció a les pantalles és un debat recurrent que ha presforça en els darrers mesos arrande […]
24 April, 2018

TRIAR ESCOLA quan la ideal no existeix

Convertir-se en pares porta inherent un llistat de tasques, compromisos i presa de decisions de molt diversa naturalesa. En aquestes dates, com cada any, moltes famílies […]

Recursos Educatius

25 February, 2020

JO PROGRAMO, TU PROGRAMES, QUI HA DE SABER PROGRAMAR?

29 October, 2019

Recursos basats en evidència

30 October, 2017

WORKSHOP Tècniques d’estudi.

El nostre equip del Departament d’Estratègies d’Aprenentatge realitza diversos tallers sobre estratègies i tècniques d’estudi en centres de formació professional de Catalunya. La principal activitat d’aquest […]
13 July, 2015

Què fas aquest estiu? Propostes educatives per a les vacances

És estiu, fa calor, tenim temps lliure i marxem de vacances . Els nens i les nenes no van a l’escola i els pares es fan […]

Històric

11 December, 2021

Diversitat funcional, TEA i Necessitats complexes de la comunicació

31 July, 2020

L’impacte de la dislèxia en l’edat adulta

10 June, 2020

Programa de Reforç acadèmic i Acompanyament a infants i joves.

4 June, 2020

Trastorns del desenvolupament del llenguatge oral i escrit

28 May, 2020

Mesures de seguretat i higiene

10 March, 2020

ES POT ENSENYAR L’EMPATIA?

25 February, 2020

JO PROGRAMO, TU PROGRAMES, QUI HA DE SABER PROGRAMAR?

18 February, 2020

Una relació especial: pares i professors

27 November, 2019

El context socioeconòmic i les polítiques educatives com a predictors dels èxits acadèmics

27 November, 2019

Estratègies en la lectura amb evidència

29 October, 2019

Projecte Telémaco

29 October, 2019

Recursos basats en evidència

29 October, 2019

Com integrem estratègies d’aprenentatge basades en l’evidència?

4 July, 2019

Suggeriments sobre com afrontar l’estiu de manera diferent

L’arribada de l’estiu és el moment que tots els estudiants estan esperant per començar les tan anhelades vacances estivals i deixar de banda, almenys durant uns […]
12 June, 2019

Jo m’organitzo, tu m’ho recordes

Com podem ajudar els estudiants amb TDAH a mantenir-se organitzats Les aplicacions digitals com Moodle, Google Classroom o Calendar ajuden a organitzar-nos a tots, però poden […]
12 June, 2019

La neuroeducació i les seves implicacions a l’aula

“Aprendre i generar memòria és simplement el procés de tallar, modelar, donar forma, fer i refer els diagrames de connexió del nostre cervell” (Damasio, 2010, pàg. […]
2 April, 2019

La mort com a part de la vida

Més tard o més d’hora, els nens s’acosten a la realitat de la mort: l’avi, una mascota, el pare d’un amic… Abordar aquest tema amb els […]
2 April, 2019

Com l’ictus et pot canviar la vida

L’accident cerebrovascular (AVC) o ictus és una malaltia cerebrovascular de gran prevalença al nostre territori. De fet, és considerada la segona causa de mortalitat, després de […]
25 February, 2019

Una mirada a la inclusió

Equitat, visibilitat i el valor de la diferència El passat 2 de febrer va tenir lloc la cerimònia d’entrega de la 33a edició dels Premis Goya, […]
25 February, 2019

L’exigència del TDAH

El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) afecta aproximadament un 8% de nens al món i persisteix durant l’adolescència i la vida adulta en un […]
28 January, 2019

Google for Education

Qui controla la transformació educativa?   Pel títol, sembla que el pes del text anirà dirigit exclusivament cap a Google, però podíem haver substituït la paraula […]
17 December, 2018

ELS LLADRES DE LA NOSTRA ATENCIÓ

Una mica de sentit comú i pedagogia El debat està obert i fa temps que ens preguntem:els mòbils a l’aula:sí o no?; els mòbils com a oportunitats […]
17 December, 2018

LA CISTELLA DEL CONEIXEMENT

Ensenyar és la professió de la qual depenen totes les altres professions Linda Darling-Hammond a El dret d’aprendre   Què han de saber els professors per […]
28 November, 2018

Aprendre els uns dels altres

Els contextos laborals dedicats a la formació, l’acompanyament, la intervenció i l’assessorament de nens i famílies a nivell individual poden generar un fort impacte en els […]
28 November, 2018

5 Estratègies per a una reunió de pares amb èxit

Quan com a professionals de l’educació hem de parlar amb uns pares del seu fill o filla ens venen a sobre tot un seguit de sentiments […]
25 October, 2018

La malaltia d’innovar

Innovació:acció i efecte d’innovar. Procés sistemàtic de millora d’un producte o servei que incorpora alguna modificació en relació amb els preexistents. Definició segons TERMCAT,Centre de Terminología […]
25 October, 2018

Errors com a oportunitats d’aprenentatge

“Errar és humà, però ho és més culpar d’això els altres “ (Baltasar Gracián)   Malgrat la seva popularitat, memoritzar informació és una de les estratègies […]
26 September, 2018

Intervenció a les altes capacitats intel·lectuals

Una de les novetats que ofereix Trivium aquest curs 2018-2019 és l’atenció als alumnes amb altes capacitats intel·lectuals (en endavant, ACI). Una atenció integral amb suport […]
26 September, 2018

El coneixement com a engranatge

Ensenyar als estudiants coneixements bàsics sobre el potencial del cervell pot tenir un impacte positiu en la seva motivació, el seu esforç i en el seu […]
26 September, 2018

Aprendre quan s’hi està preparat

A partir d’un estudi amb alumnesd’una escola de Washington DC (EUA), Stixrud i Johnson (2018) mostren que els requisits acadèmics de referència a Infantil i Primària […]
5 July, 2018

L’impacte de la Dislèxia en l’edat adulta

El passat 28 de juny de 2018 Trivium va presentar  a Granada el pòster de l’estudi “L’impacte de la dislèxia en l’edat adulta” dins de les […]
22 May, 2018

EVIDÈNCIA DELS TRACTAMENTS PER A LA DISLÈXIA

Imagineu per un moment que us posen davant un cartell amb la paraula “cocodril” i us demanem que mentre la mireu no llegiu la totalitat de […]
24 April, 2018

El cartró es torna tecnològic

Un taller amb menys pantalles en anglès L’ús, l’abús o l’adicció a les pantalles és un debat recurrent que ha presforça en els darrers mesos arrande […]
24 April, 2018

TRIAR ESCOLA quan la ideal no existeix

Convertir-se en pares porta inherent un llistat de tasques, compromisos i presa de decisions de molt diversa naturalesa. En aquestes dates, com cada any, moltes famílies […]
24 April, 2018

Disciplina vs. Càstig – Perspectives sobre la disciplina a l’escola

El tractament dels estudiants amb problemes de conducta a l’escola ha creat un important debat sobre quines són les mesures disciplinàries més adequades que cal adoptar […]
20 March, 2018

Lectura estructurada

Aprendre a llegir és sovint un repte per a la majoria de nens amb dislèxia. La major part d’aproximacions pràctiques de la lectura (lectura guiada, alfabetització […]
19 March, 2018

english LAB

      INTRODUCCIÓ Trivium, com a Institut de Neurociència Cognitiva Aplicada, sempre està a la cerca de metodologies que ajudin a millorar l‘Aprenentatge, intentant aplicar […]
21 February, 2018

Evidència prèvia sobre les habilitats verbals i no verbals en el TEL

Per a la majoria de nens amb Trastorn Específic de Llenguatge (TEL), les dificultats en el llenguatge romanen en el temps (Leonard, 2014). Sovint s’observen millores […]
21 February, 2018

Estratègies d’aprenentatge basades en l’evidència

Hi ha un mantra recurrent en el professorat que més o menys diu així: “Si la primera vegada que se li demana a un alumne que […]
30 January, 2018

Neurorehabilitació de l’afàsia

El terme afàsia significa, literalment, ‘pèrdua de la parla’. De fet, no és la parla el que es perd, sinó el mateix llenguatge: l’expressió o la […]
19 December, 2017

Aprenentatge a l’aula. És millor prendre apunts a mà o amb ordinador?

Prendre apunts a mà avui dia sembla que quedi força lluny en el temps; progressivament s’ha anat donant pas a l’ús d’ordinadors, portàtils i tauletes com […]
19 December, 2017

Fake news: com afrontar aquesta batalla dins de l’aula

S’escolta la vibració d’un telèfon d’un alumne de Secundària, es ficala mà a la butxaca, agafa el mòbil, abaixa la mirada,treu una mica la pantalla de […]
29 November, 2017

DISCALCÚLIA. Quan 2+2 no són 4

INTRODUCCIÓ Utilitzem el terme discalcúlia del desenvolupament per referir-nos a un trastorn específic sobre dificultats en el processament numèric i el càlcul i que acostuma a […]
30 October, 2017

WORKSHOP Tècniques d’estudi.

El nostre equip del Departament d’Estratègies d’Aprenentatge realitza diversos tallers sobre estratègies i tècniques d’estudi en centres de formació professional de Catalunya. La principal activitat d’aquest […]
26 October, 2017

Reeducant el cervell.

Com seria recordar tots els aspectes de tot allò que ens ha passat a la nostra vida? Parker et al. (2006) van exposar el cas d’A. […]
28 September, 2017

La narrativa de la por. Transferència d’expectatives

“Ui!… Ja ho veurás… és un desastre” “No hi ha res a fer… és impossible” “Ja et vaig dir que mai arribaria a res… Sempre ha […]
28 September, 2017

Les funcions executives en el TDAH. Què son, què impliquen i com entrenar-les.

Les funcions executives (FE) són un conjunt de processos mentals que es fan necessaris quan hem de parar atenció o ens hem de concentrar per fer […]
28 June, 2017

La importància de la intimitat en les relacions familiars

Per: Anna Bayo – Edgar Gonzàlez “Intimitat; disposició favorable i mantinguda en el temps, conscient o inconscient, per un tipus específic d’experiència interpersonal basada en la […]
28 June, 2017

I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola? Els nens i les nenes opinen

Per: Marta Reinoso L’escolta i la participació dels infants en aquells assumptes que els afecten és un dret reconegut en el Conveni sobre els Drets de […]
30 May, 2017

LA CIÈNCIA DE L’APRENENTATGE

Resum de la investigació “Deans for Impact (2015). The Science of Learning”, on es relaciona com aprenen els estudiants i les seves implicacions pràctiques per a […]
30 May, 2017

La cultura del ‘like’

Per: Anna Bayo L’ús dels smartphones ha potenciat les xarxes socials com tot un referent de comunicació i socialització entre els joves. Internet és una de […]
30 May, 2017

EL TALENT QUE S’ESCAPA

Per: Marta Santarén La Maria té 9 anys i no para atenció a classe, està preocupada. La capa d’ozó, els animals en perill d’extinció i el […]
27 April, 2017

ACTIVITATS D’ESTIU 2017

 
27 April, 2017

Història d’un nen amb Altes Capacitats Intel·lectuals

Em dic Pau i tinc 16 anys. Són les 8.30 h del matí i ja estic despert… Massa aviat per a un dissabte. Em vaig quedar […]
27 April, 2017

M’estima o no m’estima? Gestionant l’amor adolescent

Anna Bayo En altres ocasions hem descrit l’adolescència com l’etapa de canvi i diferenciació entre pares i fills. Apareixen nous referents que posen en dubte i […]
27 April, 2017

És l’hora d’anar a dormir, desconectem!

Marta Reinoso Uns bons hàbits de son resulten imprescindibles per estar sans i poder rendir de dia. Un mal descans en infants i joves s’associa a […]
24 March, 2017

Els pares amb Whatsapp agenda

Anna Bayo 17.30 h: Sortida de l’escola d’un dia qualsevol. La Maria i l’Emma arriben a casa comentant als pares la feina que els han encarregat […]
24 March, 2017

Dansa i escola

Edgar Gonzàlez En un moment en què ens qüestionem si treballem per projectes, ens replantegem el currículum o li donem la volta a l’aula, per què […]
24 March, 2017

TEL: la importància de la fluidesa

Comprovar si l’entrenament cognitiu de les funcions executives millora les habilitats lingüístiques dels nens i nenes amb trastorn específic del llenguatge (TEL) ha estat l’objectiu d’una […]
23 February, 2017

MARQUES MONTESSORI I WALDORF i el boom de les pedagogies alternatives

Anna Bayo Des de fa uns anys sorgeix al nostre país una necessitat de renovació educativa i de canvi en les escoles. Ens qüestionem l’escola tradicional, […]
23 February, 2017

L’EDUCACIÓ en l’era de la postveritat

Edgar Gonzàlez El primer que va fer servir el terme post-truth va ser el dramaturg Steve Tesich amb referència a l’escàndol Iran-Contra i la Guerra del […]
23 February, 2017

JUGANT, JUGANT…creixem!

Marta Reinoso Un recent estudi desenvolupat a la Universitat de Còrdova i publicat a la revista Journal for the Study of Education and Development conclou que […]
30 January, 2017

Ets un motivat. El paper de la motivació en l’aprenentatge

Anna Bayo No és la primera vegada que sentim a dir que els alumnes, sobretot els adolescents, estan desmotivats, desencantats, no els interessa el que aprenen… […]
30 January, 2017

Fomentem una bona diferenciació dels nostres fills?

Edgar Gonzàlez La diferenciació del jo Des d’una perspectiva sistèmica de la construcció del jo, Murray Bowen (1989) ens proposa un prisma d’observació, una construcció conceptual […]
30 January, 2017

Comptem? Xifres +lletres

Marta Reinoso Un, dos, tres, quatre… Comptar és una de les accions matemàtiques que fem més sovint. Des de petits/es aprenem a recitar la sèrie numèrica […]
20 December, 2016

Oversharenting

Per: Anna Bayo Tenim les finestres de la nostra família massa obertes? Quants cops fem un like o un share al llarg de la setmana? Tenim […]
20 December, 2016

Efecte Pigmalió a l’aula

Per: Edgar Gonzàlez La llegenda Per qui no la conegui, aquí li presento un resum de la llegenda; qui la sàpiga, que passi al següent punt […]
20 December, 2016

Deures sí, deures no.

Per: Marta Reinoso El debat sobre el paper i la utilitat dels deures a casa continua avui dia més vigent que mai. Més encara quan s’apropen […]
28 November, 2016

L’escola que canvia

Anna Bayo L’escola, entesa com un agent que ajuda les persones a arribar al seu màxim potencial, que pretén fer créixer i desenvolupar les habilitats de […]
28 November, 2016

Importància de la pràctica basada en l’evidència en logopèdia, psicologia i pedagogia

Edgar Gonzàlez L’estudi dels problemes d’aprenentatge és relativament nou i una realitat en la nostra societat, i hi intervenen disciplines com la logopèdia, la psicologia i […]
28 November, 2016

Les TIC a les aules hospitalàries: una oportunitat per a seguir connectats/des

Marta Reinoso El diagnòstic d’una malaltia i l’ingrés hospitalari suposa un impacte significatiu en la vida de l’infant i la seva família. Un dels principals efectes […]
27 October, 2016

Els pares ara són amics

Anna Bayo No és un fet poc habitual que el projecte de parella s’acabi. Les relacions entre dues persones poden patir alteracions i no sempre és […]
27 October, 2016

Néixer abans d’hora

Marta Reinoso Cada vegada neixen més nadons prematurs. L’endarreriment de la maternitat o l’augment dels embarassos múltiples són factors, entre d’altres, que han contribuït a aquest […]
26 September, 2016

Habilitats socials i èxit acadèmic

Per: Edgar Gonzàlez L’èxit acadèmic pot estar determinat pel coneixement i la comprensió de quines són les habilitats socials considerades rellevants pels docents de l’Educació Secundària. […]
26 September, 2016

Pares i adolescents (in)comunicats

Per: Marta Reinoso L’adolescència és una etapa de canvis importants. La comunicació familiar esdevé més complexa, i els pares i les mares sovint expressen la dificultat […]
29 June, 2016

Vacances en família? Sí, es pot

Per: Anna Bayo Arriba el bon temps, els exàmens finals, l’estiu, el sol i els gelats. Les ganes que arribin les merescudes vacances, ratllant els dies […]
29 June, 2016

Introducció al League of Legends per a pares (part1)

Per: Edgar Gonzàlez En les següents línies volem fer una anàlisi del videojoc League of Legends. És un dels passatemps més potents dels nostres adolescents, i […]
29 June, 2016

Adolescents 2.0: l’oci quotidià

Per: Marta Reinoso Els hàbits d’oci i entreteniment han canviat molt en la nostra societat. La crisi dels darrers anys ha deixat petjada: les dinàmiques familiars […]
26 May, 2016

Fenomen hiperpaternitat

Per: Anna Bayo PERFIL: Pares i mares, normalment primerencs. Intel·ligents, formats, amb una situació social i laboral acomodada. Preocupats per la criança dels seus fills, els […]
26 May, 2016

Estudiants 2e, què vol dir?

Per: Marta Jiménez Cada cop és més habitual sentir a parlar del que la literatura anglosaxona anomena twice-exceptional students, o dit en el nostre idioma, els […]
26 May, 2016

Assetjament escolar, víctimes i alhora agressors

Per: Marta Reinoso En la literatura científica s’han identificat dos subtipus de víctimes de violència escolar (bullying): les víctimes submises i les víctimes agressives. Aquestes variants […]
26 April, 2016

Com millorar l’autoestima dels nostres fills

Per: Marta Rosell Segons Abraham Maslow1, tots necessitem una valoració positiva de nosaltres mateixos, amb una base adequada d’autoestima. La satisfacció d’aquesta necessitat d’autoestima ens condueix […]
26 April, 2016

Conductes i factors de risc durant l’adolescència

Per: Edgar Gonzàlez L’adolescència és l’etapa de la vida en què es fa la recerca de la nova identitat, la recerca d’un jo diferenciat de la […]
26 April, 2016

Desenvolupament del llenguatge en contextos de risc

Per: Marta Reinoso Existeix una relació directa i significativa entre el nombre que paraules a les quals un infant està exposat durant els primers anys de […]
6 April, 2016

Tallers d’estiu 2016

Saps tot el que fem aquest estiu? Llegeix la nostra oferta per al pròxim mes de juliol. ESTRATÈGIES D’APRENENTATGE. Garantia d’èxit. Es proporcionen a cada alumne […]
30 March, 2016

El joc lliure

Per: Anna Bayo Podríem descriure el joc com l’activitat més agradable per als nens i les nenes. És un espai de descoberta i d’elaboració de coneixement […]
30 March, 2016

Llenguatge: signes d’alerta i estimulació primerenca

Per: Elisabet Gonzàlez El llenguatge és l’habilitat humana que ens diferencia de la resta d’éssers vius. Amb el llenguatge, els humans ens comuniquem amb el nostre […]
30 March, 2016

Mindfulness a les aules

Per: Marta Reinoso El mindfulness (o atenció plena) és una tècnica molt estesa avui en dia. Procedent de la meditació budista, actualment es desenvolupa des d’un […]
17 March, 2016

Dislèxia, entre tots t’ajudem

Descarrega pdf
24 February, 2016

La fórmula de l’èxit

Per: Xavi Cot Una gran part de la feina d’educar consisteix a despertar el potencial que hi ha darrere de cadascun dels joves que es troba […]
24 February, 2016

La posició corporal i la veu

Per: Elisabet Canals Si hi pensem, tots coneixem persones del nostre entorn que en un moment donat han patit algun problema de veu: mestres, persones que […]
24 February, 2016

La Química, un repte d’assignatura

Per: Edgar Gonzàlez L’assignatura de química té moltes opinions desfavorables dels qui, ja de grans, la recorden com una cosa avorrida i incomprensible. Des de la […]
24 February, 2016

Les habilitats d’integració de gest i parla

Per: Marta Reinoso Les habilitats d’integració de gest i parla representen una estratègia comunicativa efectiva durant la infància. A l’hora de comunicar-nos integrem la parla i […]
28 January, 2016

Carreguem-nos de paciència

Per: Anna Bayo Diuen que la paciència és una virtut, una actitud per mantenir els nervis a ratlla mentre esperem o suportem una situació poc agradable. […]
28 January, 2016

Pòlips Laringis

Per: Elisabet Canals Ja han passat les vacances de Nadal, són molts dies d’excessos, amb molta gent a casa durant els quals es parla molt i […]
28 January, 2016

Dibuixant el cercle. El procés creatiu en l’art

Per: Gemma Tejedor Durant molt temps, l’art ha estat relacionat directament amb la idea de bellesa i de donar plaer als sentits. En les darreres dècades, […]
28 January, 2016

Educació emocional i social en alumnes amb altes capacitats

Per: Marta Reinoso Els nens/es i joves amb altes capacitats presenten una estructura cognitiva altament competent i mostren una elevada capacitat de raonament lògic, creativitat i […]
21 December, 2015

Educar per innovar. La creativitat a l’aula

Per: Marta Reinoso La creativitat és l’habilitat d’inventar i desenvolupar idees noves. Significa posseir la capacitat de trobar solucions a problemes de manera original i valuosa. […]
21 December, 2015

Suport positiu de la conducta

Per: Anna Camps El primer que pensem quan algú amb dificultats del desenvolupament mossega, crida, dóna cops de peu, dóna cops, llença coses a terra, molesta, […]
21 December, 2015

La projecció vocal. La veu del docent

Per: Elisabet Canals La veu és per als mestres la seva eina de treball. Tots els docents són professionals de la veu amb unes necessitats vocals […]
X